26.04.2017 podczas otwarcia otwarcia boiska trawiastego i III seminarium naukowego pod hasłem „Aktywność fizyczna, a zdrowie człowieka”
w Szkole Podstawowej w Rumianie swój referat wygłosiła
Pani Alina Witkowska -Tatarek
” Witam wszystkich Państwa bardzo serdecznie i dziękuję Pani Dyrektor, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców za zaproszenie na seminarium naukowe, które jest połączone z otwarciem boiska trawiastego. Nazywam się Alina Witkowska-Tatarek, jestem lekarzem rodzinnym i pracuję w Ośrodku w Rybnie. Poproszono mnie, bym powiedziała kilka słów o wpływie aktywności  fizycznej na zdrowie człowieka. Temat jest bardzo szeroki i każdy z nas miałby wiele w tej materii do powiedzenia.
Na pewno każdy zdaje sobie sprawę na przykład z tego, że sport wpływa na kształtowanie ładnej sylwetki i poprawia wydolność organizmu, ale to przecież nie wszystko. Chciałabym w krótki sposób powiedzieć,  czy być może przypomnieć, w jaki sposób ruch wpływa na zdrowie człowieka.  Postanowiłam, że powiem tylko o najważniejszych rzeczach i o częstych problemach, w których ruch pomaga, by się z nimi uporać.
1.W regularnym podejmowaniu aktywności fizycznej dostrzegamy panaceum na choroby cywilizacyjne – choroby serca, otyłość, cukrzycę.
Z mojej perspektywy lekarza, który interesuje się historią medycyny, chciałabym Państwu powiedzieć, że żyjemy w naprawdę ciekawych czasach. Możliwości postępowania terapeutycznego w różnych schorzeniach są olbrzymie i myślę, że moim kolegom po fachu, którzy żyli 100 lat temu nawet nie śnił się tak olbrzymi postęp.
Jednocześnie jako społeczeństwo, do którego ja również należę, czujemy się coraz bardziej chorzy. Światowa organizacja zdrowia ogłosiła niedawno, po raz pierwszy w historii, pierwszą niezakaźną epidemię na świecie – epidemię cukrzycy. Niestety musimy uderzyć się w pierś i przyznać do błędów, jakie sami popełniamy każdego dnia – mało się ruszamy i jemy zbyt dużo.
Odpowiedzią jest aktywność fizyczna, wg zaleceń światowych towarzystw kardiologicznych tygodniowo każdy z nas powinien podejmować około 150 min wysiłku fizycznego w ramach właśnie profilaktyki chorób układu krążenia, czyli po to by ustrzec się przed nadciśnieniem, zawałem serca czy udarem mózgu. Wg badań nie ma tu większego znaczenia czy np będzie to po 30 min marszu przez 5 dni w tygodniu, czy też być może 2,5 godzinna wycieczka rowerowa w czasie weekendu.
2.Nie każdy z nas o tym pamięta, ale ruch poza poprawą kondycji wpływa również na poprawę ogólnej odporności organizmu na choroby zakaźne. Dzieje się tak poprzez lepsze funkcjonowanie układu odpornościowego. Pacjenci często pytają o lek na poprawę odporności i tu jest odpowiedź – ruch jest najlepszym takim lekarstwem.
3.  A teraz będzie jeszcze poważniej. Mało osób widzi w bezruchu i stagnacji przyczynę chorób nowotworowych. Tymczasem wiadomo nie od dziś, że m.in. otyłość zwiększa ryzyko raka. Wszystkim państwu polecam zapoznanie się z Kodeksem walki z rakiem, takim dekalogiem opartym na dowodach naukowych, który w krótkich 12 punktach wymienia wskazówki dotyczące codziennego postępowania w życiu, by uniknąć zachorowania na raka. I tutaj punkt 3 mówi „utrzymuj prawidłową masę ciała”, a punkt 4 „bądź aktywny fizycznie w codziennym życiu i ogranicz czas spędzany na siedząco”. Wszystko po to by zmniejszyć swoje ryzyko zachorowania na raka.
4. Dalej nie sposób uniknąć mówienia  o powszechnej dolegliwości – bóle kręgosłupa. Kogo z nas w ciągu ostatniego roku nie bolał kręgosłup? Jest to tak częsty problem, że niestety dołączył do znamienitego grona chorób cywilizacyjnych.
I tu także ruch pozwala na poprawę, czy zachowanie odpowiedniej siły mięśniowej, i odpowiednią stabilizację kręgosłupa i stawów. W wieku rozwojowym, u naszych dzieci i młodzieży, odpowiednio dobrana aktywność fizyczna pozwala na harmonijny rozwój układu ruchu i zapobiega powstawaniu coraz częstszych wad postawy, które niestety w późniejszym wieku odzywają się w postaci przewlekłych bólów kręgosłupopochodnych.
5. Szanowni Państwo! Myśląc o zdrowiu, nie możemy się jednak ograniczać tylko do naszych ciał, bowiem zdrowie to dobrostan całego człowieka, również duchowy, umysłowy i społeczny.
Tu również odkrywamy nieograniczone możliwości szeroko rozumianego sportu w poprawie zdrowia każdego człowieka; ruch wpływa na poprawę nastroju, zwiększa w mózgu produkcję endorfin, zwanych hormonami szczęścia oraz neurotrofin, które wydłużają żywotność komórek układu nerwowego.
Teraz jeszcze równie ważny aspekt społeczny; jako że macie dziś otwarcie boiska trawiastego, chcę powiedzieć, że dla waszej lokalnej społeczności jest to ogromny bonus. Umożliwia bowiem podejmowanie aktywności fizycznej w formie sportów zespołowych, drużynowych. Tu otwiera się szeroki wpływ na zdrowie jednostki – nie od dziś bowiem wiadomo, że sport uczy i wychowuje, a sport drużynowy wpływa również na kształtowanie osobowości i charakteru; Gry drużynowe sprzyjają nawiązywaniu lepszych stosunków z innymi, rozwijają poczucie koleżeństwa i towarzyskość. Uczą również zasad fair play i szacunku dla rywala. Współistnienie w teamie sprawia, że osoby nawzajem motywują się do działania. Ważne jest również przekonanie o przynależności do grupy, które ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie i rozwijanie pewności siebie.
Gry zespołowe to, krótko mówiąc, szkoła życia. Siatkówka, koszykówka czy piłka nożna zmieniają myślenie graczy. Docenia się bowiem wówczas pracę całej grupy i wzajemną
pomoc, a także walczy aż do samego końca. Na boisku do gry wykształcić się mogą ponadto odpowiedzialność i zaufanie do innych.
I wreszcie osoby aktywne wyrabiają w sobie ogromną siłę woli, która przydaje się w życiu codziennym, nierzadko także w szkole i w pracy zawodowej.
Mówi się że łóżko to błąd lekarski na 4 nogach, nie bez powodu.
Ruch to zdrowie i najlepsze lekarstwo;  ruch w każdej formie, w każdym wieku i dostosowany do indywidualnych możliwości każdego człowieka przynosi pozytywne efekty dla naszego zdrowia; Warto gimnastykować się codziennie chociaż 15 minut, spacerować, chodzić na wycieczki, a jeśli to możliwe – pływać czy jeździć na rowerze.
Do tego wszystkiego wszystkich was bardzo zachęcam!
Dziękuję za wysłuchanie!”

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *